تبلیغات
کسب و کار الکترونیکی

آموزش کسب و کار الکترونیکی، کسب و کار الکترونیکی، مدیریت کسب و کار الکترونیکی، تبلیغات آنلاین، انجام سفارش در کسب و کار الکترونیکی، بهینه سازی سایت، بازاریابی ویروسی، مدیریت ارتباط با مشتری، فروش و بازاریابی، بازاریابی اینترنتی، مشاوره کسب و کار الکترونیکی - مهدی شهبازی
پونیشا :: نیروی کار مجازی

آیا می دانید هدف چیست ؟

هدف، موتور حرکت به سوی آینده و خلق فردای بهتر و روشن تر انسان در دنیای امروز است. این هدف ها نیستند که مسیر و آینده را روشن می-سازند. در حرکت، هدف ها همچون نورافکنی مسیر را روشن کرده و به آن معنا می بخشند. موفقیّت تحصیلی نیز در گرو خلق هدف هاست.
به این سؤال ها پاسخ دهید:
· موفقیّت از نظر شما چیست؟
· چه چیزی باعث موفقیت شما می شود؟
· آیا می دانید چه آینده ای در انتظار شماست؟
· آیا اهداف خود را از قبل طراحی کرده اید؟
· آیا می دانید تا چه مدارج علمی می خواهید تحصیل کنید؟
· آیا می دانید کدام رشته ی تحصیلی یا دانشگاهی را انتخاب خواهید کرد؟
· آیا می دانید در آینده چه شغلی خواهید داشت؟
اگر پاسخ شما به این سؤال ها مثبت باشد که با یاری خدای رحمان حتماً موفق و سعادتمند خواهید شد و اگر منفی باشد بایستی از ابتدا بتوانید اهداف و برنامه های زندگی خود را روشن کنید تا بعد به دنیایی از موفقیّت دست یافته و در زندگی خود یک شاهکار بسازید.
داشتن هدف و برنامه در زندگی، به انسان پویایی، انگیزه و نشاط می دهد و برای حرکت انسان انرژی می آفریند.

هدف چیست؟
هدف به معنای موضوع یا جایگاهی است که برای رسیدن به آن فکر می کنیم و اعمالی را انجام می دهیم.
هدف آن چیزی است که فرد برای رسیدن به آن تلاش می کند و تا زمانی که برای رسیدن به آن انرژی و تلاشی صرف نشود، هدف محسوب نمی شود. بیان خواسته های خود بدون هیچ تلاشی تنها یک آرزوی کلامی است.

عوامل مهم در تعیین هدف:
1. اهداف واقعی و دست یافتنی باشند: اهداف بلندپروازانه و احساسی بدون توجّه به توانایی و امکانات موجود، موجب اضطراب و دلسردی می شود.
2. اهداف خود را مثبت طرح کنید: به یاد داشته باشید که رسیدن به آن چه که می خواهید از رسیدن به آن چه که نمی خواهید ساده تر است. مثلاً برای انتخاب رشته ی دانشگاهی نگویید: « به شهرستان نمی روم.» بگویید: «می خواهم در تهران قبول شوم.»
3. رسیدن به هدف تدریجی باشد: پس از شناخت علایق و توانمندی خود و تطبیق آن با نیازها، هدف را مشخص نموده و با حوصله برای رسیدن به اهداف تلاش کنید.
4. هدفتان را متناسب با توانایی و استعداد خود انتخاب کنید.
5. اهداف خود را واضح و شفاف بیان کنید.

ویژگی های یک هدف خوب:
1. مشخص و معیّن باشد: وضعیّت موجود را نشان داده و آینده را شفاف و روشن بیان کند. مثلاً « باید به جای هفته ای 10 ساعت هفته ای 40 ساعت مطالعه درسی داشته باشیم.»
2. قابل اندازه گیری باشد: یعنی بتوان با عدد آن را نشان داد و میزان پیشرفت را سنجید.
3. دست یافتنی باشد: چگونگی دسترسی به آن صحیح و مطابق وضعیّت موجود باشد.
4. واقع بینانه باشد: برای چنین هدف گذاری بایستی فهرستی از توانایی ها، استعدادها و علایق خود تهیه کنید، بعد به خود پاسخ دهید:
× آیا توانایی ذهنی و جسمی و استعداد کافی برای رسیدن به این هدف را دارم؟
× ایا منابع کافی مثل زمان و سایر امکانات لازم را در اختیار دارم؟
5. قابل ردیابی باشد: یعنی بتوان در هر مرحله مشخص نمود که چند درصد از کار انجام شده است.
6. دارای محدوده زمانی باشد: یعنی زمان شروع و پایان آن کاملاً شفاف و مشخص باشد.

راهکارهای عملی در هدف گذاری
1. هدفتان را خودتان انتخاب کنید، اگر موفق به انجام این کار نشوید دیگران برخلاف میل شما برایتان انتخاب خواهند کرد.
2. اهداف خود را اولویت بندی نموده و آن ها را واضح و ساده روی کاغذ بنویسید. زیرا مؤثرترین روش ملموس و عینی شدن اهداف، ثبت آنها روی کاغذ است. بسیاری از انسان های موفق بررسی اهداف خود را به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه انجام می دهند.
3. اهداف خود را مثبت و تحقق یافته تعریف کنید.
انسان ها دارای دو نوع ضمیر هستند:
الف- خودآگاه
ب- ناخودآگاه
تمام آن چه که در زندگی انسان ها محقق می شود روزی در ضمیر ناخودآگاه شکل گرفته است (به آن فکر کرده ایم و آن را تحقق یافته تصور کرده ایم) به تعبیری زندگی یعنی آن چه شما خواسته اید، و هر چه امروز شما ندارید، آن چیزی است که شما آرزویش را نداشته اید.
پس اگر می خواهید ضمیر ناخودآگاه خود را تربیت کنید اهداف خود را مثبت و تحقق یافته روی کاغذ یادداشت کنید. مثلاً برای قبولی در دانشگاه بگویید:
« من در رشته ... شهر ... پذیرفته شده ام. »
4. اهداف خود را در ذهن تصور کنید: ضمیر ناخودآگاه فرق بین واقعیت و تخیّل را تشخیص نمی دهد و بالاترین سطح پذیرش ضمیر ناخودآگاه در دو زمان است یکی صبح موقع بیدار شدن و دیگری شب موقع خوابیدن.
در این دو زمان سعی کنید اهداف خود را به صورت رنگی و واضح تصویرسازی کنید. مثلاً برای قبولی در کنکور خود را در حال ورود و یا قدم زدن در دانشگاه مورد علاقه تان تصور کنید یعنی خود را در آن مکان ببینید.
5. ایستگاه های رسیدن به اهداف را تعریف کنید: یعنی هدف بزرگ را تبدیل به اهداف کوچکتر کنید. مثلاً اگر قرار است یک مسافت طولانی را در 5 ساعت طی کنید آن را به پنج فاصله ی یک ساعته تقسیم کنید.
6. در رسیدن به اهداف انعطاف پذیر باشید.
7. از اشتباه نهراسید زیرا آن هم قسمتی از یادگیری و پیشرفت به سوی هدف است.
8. بعد از رسیدن به هر مرحله از هدف، خود را تشویق کنید.
9. بهتر است برای رسیدن به اهدافتان با خود قراردادی ببندید و حتّی از یک دوست خوب و حامی بخواهید به عنوان یک شاهد و مشوّق امضاء کند و سپس آن را در محلّی مناسب و قابل رؤیت نصب کنید تا هر روز آن را ببینید و شاهد موفقیّت خود باشید.
10. اکنون کاغذ و قلم بردارید و طبق مراحل گفته شده هدف خود را تعریف کنید و برای تحقق آن اقدام نمایید.
قبل از این که بالا رفتن از نردبان موفقیّت را شروع کنید، اطمینان حاصل کنید که آن را به جای محکمی تکیه داده اید.




طبقه بندی: آموزش کسب و کار الکترونیکی،  کسب و کار الکترونیکی،  تبلیغات،  ّبازاریابی و فروش،  مدیریت ارتباط با مشتری،  منابع انسانی،  مدیریت و رهبری،  ایمان حیدری، 
برچسب ها: آیا می دانید هدف چیست ؟، هدف، تعیین هدف،  

تاریخ : چهارشنبه 11 شهریور 1394 | 12:11 ق.ظ | نویسنده : ایمان حیدری | نظرات
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • مدیریت کسب و کار الکترونیک